DOCUMENTS UNDER CONTROL
Lees hier hoe documenten beheer u het leven makkelijker kan maken.
SFI CODERING
Published op 16-04-2016
Een
van de oudere nummering systeem is de SFI codering. Tenminste, als je
eind jaren '70 van de vorige eeuw oud mag noemen. Het systeem is
ontwikkeld door het Zweedse bedrijf Skipsteknisk
Forskningsinstitutt. Het is grotendeels gebaseerd op het
nummeringssysteem dat al sinds decenia daarvoor gebruikt wordt binnen de
bibliotheken en archiefwereld. Maar in dit geval specifiek gericht op
de scheepsbouw. En dat is dan ook meteen het grootste nadeel van dit
(prijzige) systeem. Tenzij je in de scheepsbouw zit, of een schip laat
bouwen, heb je eigenlijk weinig aan dit systeem.
Het is veel te specifiek en te gedetailleerd. Het
is een puur nummeriek nummer. Welliswaar gekoppeld aan disciplines et.
Maar door de uiterst specifieke uitwerking is het voor veel mensen niet
te begrijpen. Ik denk dat ik ook tot die mensen behoren. Ik snap het
systeem wel, maar wie wil nu een nummering tot op de motor 1, 2 3
precies?
Een aantal jaren geleden is
het systeem overgenomen door AMOS. Het SFI systeem is dus nog steeds
een commercieel systeem, wat betekent dat je er geld voor moet betalen
om het systeem AMOS te gebruiken. En gelet op de specialisatie dus lang
niet voor iedereen bruikbaar.
Hoe werkt het?
Het is het meest duidelijk om te laten zien hoe een nummering systeem werkt.
1 Ship General
10 Specification, Estimating, Drawing, Instruction, Courses
101 Contract/Specific. Work, General Design, Model Testing
101001 Towing tank tests
2 Hull
3 Equipment For Cargo
4 Ship Equipment
5 Equipment For Crew And Passengers
6 Machinery Main Components
7 Systems For Machinery Main Components
8 Ship Common Systems
Er
komt een compleet software pakket bij, waarin je dus best wel precies
aan moet geven wat voor een document het betreft. Je kan niet aangeven
dat het een rapport is. Het moet dus heel precies aangegeven worden. Ik
heb me ooit kapot lopen zoeken naar een algemeen document, dat iemand
onder ship common systems had geplaatst. Eenmaal verkeerd genummerd is
het moeilijk terug te vinden.
De nadelen op een rijtje
- Het is een prijzig systeem.
- Tenzij je een schip bouwt heb je er eigenlijk niets aan.
- Het systeem is zo gedetailleerd dat mensen het gewoon niet snappen.
- Een klein foutje is ook snel gemaakt, en
- als het schip eenmaal af is gaat de kennis ook vaak verloren.