SFI - Documents Under Control

Ga naar de inhoud
DOCUMENTS UNDER CONTROL
Lees hier hoe documenten beheer u het leven makkelijker kan maken.

SFI CODERING
Published op 16-04-2016

Een van de oudere nummering systeem is de SFI codering. Tenminste, als je eind jaren '70 van de vorige eeuw oud mag noemen. Het systeem is ontwikkeld door het Zweedse bedrijf Skipsteknisk Forskningsinstitutt. Het is grotendeels gebaseerd op het nummeringssysteem dat al sinds decenia daarvoor gebruikt wordt binnen de bibliotheken en archiefwereld. Maar in dit geval specifiek gericht op de scheepsbouw. En dat is dan ook meteen het grootste nadeel van dit (prijzige)  systeem. Tenzij je in de scheepsbouw zit, of een schip laat bouwen, heb je eigenlijk weinig aan dit systeem.

Het is veel te specifiek en te gedetailleerd. Het is een puur nummeriek nummer. Welliswaar gekoppeld aan disciplines et. Maar door de uiterst specifieke uitwerking is het voor veel mensen niet te begrijpen. Ik denk dat ik ook tot die mensen behoren. Ik snap het systeem wel, maar wie wil nu een nummering tot op de motor 1, 2 3 precies?

Een aantal jaren geleden is het systeem overgenomen door AMOS. Het SFI systeem is dus nog steeds een commercieel systeem, wat betekent dat je er geld voor moet betalen om het systeem AMOS te gebruiken. En gelet op de specialisatie dus lang niet voor iedereen bruikbaar.

Hoe werkt het?
Het is het meest duidelijk om te laten zien hoe een nummering systeem werkt.

1 Ship General
10 Specification, Estimating, Drawing, Instruction, Courses
101 Contract/Specific. Work, General Design, Model Testing
101001 Towing tank tests
2 Hull
3 Equipment For Cargo
4 Ship Equipment
5 Equipment For Crew And Passengers
6 Machinery Main Components
7 Systems For Machinery Main Components
8 Ship Common Systems

Er komt een compleet software pakket bij, waarin je dus best wel precies aan moet geven wat voor een document het betreft. Je kan niet aangeven dat het een rapport is. Het moet dus heel precies aangegeven worden. Ik heb me ooit kapot lopen zoeken naar een algemeen document, dat iemand onder ship common systems had geplaatst. Eenmaal verkeerd genummerd is het moeilijk terug te vinden.

De nadelen op een rijtje
  • Het is een prijzig systeem.
  • Tenzij je een schip bouwt heb je er eigenlijk niets aan.
  • Het systeem is zo gedetailleerd dat mensen het gewoon niet snappen.
  • Een klein foutje is ook snel gemaakt, en
  • als het schip eenmaal af is gaat de kennis ook vaak verloren.
© 2014 - 2022 Documents Under Control
Webdesign by: WWW.KOS4U2.NL
Terug naar de inhoud